Press "Enter" to skip to content

Det du tænker passer…

Som personer indgår vi alle i en frygtelig masse relationer. Det kan være i forhold til vores familie, venner, bekendte, kunder, kollegaer eller naboer. Men den allervigtigste er relationen til dig selv!

Jep, du hørte rigtig, du har en relation til dig selv – vi har hele tiden en indre dialog kørende og i mange tilfælde er vi vores egen værste kritiker.

Hvem har ikke prøvet, at lave en fejl og bagefter stå og bande over den, mens man tiltaler sig selv i tankerne på en måde andre aldrig ville gøre overfor en? Problemet er, at din hjerne tror på alt hvad du siger. I det øjeblik du i nutid kritiserer dig selv, indkoder du det i den datamat (hed det i gamle dage) som er din hjerne.

Ligegyldig hvad du mener om dig selv så har du ret – hjernen (din underbevidsthed) tror på alt hvad du siger og reagerer efter det – så skal vi ikke finde det nærende frem istedet?

Du kan finde ud af din relation til dig selv ved at definere om de begrænsninger du sætter for dig selv er drænende eller nærende, det vil sige, tager din energi eller giver dig energi.

Drænende tanker kan være:

  • Kæft.. der dummede jeg mig igen…
  • Jeg dur ikke til det her….
  • Jeg må være dum….
  • Det er nok min egen skyld det hele…
  • Alle fatter det her men ikke jeg…
  • Det lærer jeg aldrig…

Og mange flere….

 

positivsiden kan nærende tanker være:

  • Jeg gør det godt….
  • Jeg ser godt ud….
  • Alle kan lide mig…
  • Jeg lærer det hurtigt..
  • Jeg er den jeg vil være…
  • Det kommer nemt til mig…

Det drejer sig om at tale pænt og anerkendende til os selv, især når alting ikke går som vi forventer.

Øvrige nærende grænser kan være:

  • Være proaktiv hvis ens job ikke mere giver god energi. Finde andre vejer
  • At møde kroppen med kærlig omsorg ved at give den eks. søvn, motion, lys luft, pauser m.v.
  • Sige fra når folk taler nedsættende til os eller vil have os til noget vi ikke har lyst til
  • Egne basisbehov – spise når sultne, holde pauser, drikke når tørstige o.s.v.
  • Fastholde vores drømme og ønsker med positive vendinger om, at det vil lykkes.

De drænende tanker har du sikkert selv haft nogen af. De er kilden til en stor stressfaktor hos dig og forskning har vist, at kroppens celler reagerer på det. Vi går indirekte ind og fortæller systemet, at noget ikke er i orden og det reagerer systemet på. Der produceres flere stresshormoner for at ”hjælpe” os videre og en ond cirkel er sat i gang… en ond stresscirkel.

Men – der er håb forude!

Den indre dialog kan ændres til at blive nærende frem for drænende. Et godt udgangspunkt er altid at spørge sig selv, om man ville tiltale sin bedste ven eller sit barn på den måde man tiltaler sig selv i en given situation.

Det lyder da nemt ik’? Vi skal bare holde en positiv dialog til os selv og vores indre tanker så undgår vi en stressreaktion.

Det er faktisk ikke så svært, det tager bare tid at ændre vaner – men du kan starte nu. Fremover når tingene går lidt galt eller fejl sker, så brug din indre dialog til at tale og omtale dig selv kærligt og anerkendende. Du vil gradvist kunne mærke en forskel til, at systemet nu kører som det skal og at der kan skæres ned på stresshormonerne i din krop. Vær positiv i nutid over for dig selv.

Alting løser sig hen ad vejen og du ER god nok…

 

 

 

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *