Press "Enter" to skip to content

Jeg er bange!

Fuck… hvad nu..?!

Der går ikke en dag uden dårlige nyheder – coronaen har taget flere liv, fortsat tvivl om der findes immunitet, har vi den rigtige strategi, der kan gå flere år inden en vaccine er på markedet, alle aldersgrupper kan blive ramt….

Det var så stort og så nyt i starten af udbruddet. Vi fulgte alle med og hørte på de kloge hoveder i sundhedsstyrelsen, (positivt ment) som flere gange om dagen orienterede og gav gode råd til hvordan vi skal forholde os.

Jeg valgte fra starten at følge godt med og slugte alt nyt om den verdensomspændende virus. Når jeg vågnede snuppede jeg lige Ipadden og løb hurtigt nyhederne igennem fra både DR1 og TV2. Tit var det de samme nyheder men meget vigtigt at jeg ikke gik glip af noget, jo.

Det her var og er jo uberørt land for alle, også eksperterne. Vi ved ikke hvordan virus reagerer, muterer og hvordan vores fremtid, vores HELT NYE fremtid kommer til at se ud. ”Vi” er ikke bare en sluttet skare i Danmark, hele verdens befolkning står i det her!

Men efterhånden som tingene udviklede sig kom der modsatrettede holdninger fra myndighederne til hvad der er fakta og hvad den rette strategi er, i samme takt kunne jeg mærke hvordan min angst også fik mere næring.

Vi er her i landet meget privilegeret, at bo et sted med et betydelig sikkerhedsnet. Bliver vi syge har vi et sundhedsvæsen, der er klar og meget professionel. Bliver vi arbejdsløse er der et socialt sikkerhedsnet der holder os kørende, i første omgang på understøttelse et par år. Vores børn går i nogle fagligt dygtige uddannelsesinstitutioner…..  o.s.v. … o.s.v…..  Vi er som sagt privilegeret og langt mere end i mange andre lande.

Når så vi, over natten, pludselig rammes af en stor krise, som Corona jo er, med alle de følgevirkninger det har afstedkommet, så rystes vi dybt og vækkes af vores tornerosesøvn….   Det utrolige er sket! Krisen kan også ramme os! Jeg tror der gik lang tid inden den sandhed gik op for os alle.

Min angst mærkede jeg fysisk i maven som en knugen. Den kom snigende efter de første par uger som et ubehag og siden som en decideret smerte i mave og brystkasse. Grundet sidstnævnte valgte jeg, at tage fat i min læge som efter undersøgelse ikke kunne finde noget fysisk, dog mente hun at det kunne være for meget mavesyre. Fluks fik jeg fat i noget på apoteket, der ville lindre dette, hvilket dog ikke skete….

Min søvn blev også forringet – vågnede typisk ved 4-tiden og havde svært ved at sove derefter (det gjorde det heller ikke bedre, at min hund synes tidspunktet var ideelt til at lege i).

Siden gik det op for mig hvad der skabte denne tilstand. Frygt – frygten for sygdommen, at mine kære skulle få den, at jeg selv stod for skud, arbejdsløshed eller at verdensøkonomien kollapser med alle de eftervirkninger det vil give, eks. større fattigdom, mere terrorisme og meget andet.

Tanker fik frit spil, tanker, der pludselig har masser af tid og plads når man samtidig ikke ser en frygtelig masse mennesker da jeg selvfølgelig holder behørig afstand.

For mig var det vigtigt med erkendelsen. Erkendelsen af, at det er en angstfølelse, der sidder dybt i mig. Angst og stress ligger tæt op af hinanden og følges tit ad. Problemet er så hvis man er plaget af den ene tilstand, så kan sådan en krise nemt tricke den anden.

Kroppen reagerer – Efter denne erkendelse lavede jeg straks om på mine vaner. Jeg følger ikke mere med ialle nyheder og går typisk ind og kigger en enkelt gang efter kl. 14 hvor der er noget konkret på hvordan sygdommen udvikler eller afvikler sig i Danmark. Jeg forsøger at fylde min hverdag med en del praktisk, udover arbejdet, så kroppen bruges. Hvis det ikke er en cykeltur, så kan det være en lang gåtur med hunden, eller et projekt i haven (p.t. er det udendørslamper). Vil ikke være ”hellig” og indrømmer gerne, at en god serie også kan flytte fokus 😊 Men ikke for lang tid ad gangen…

Hjernen tror på det meste. Hvis den hele tiden fodres med dårlige angstfremkaldende nyheder, så kan den snildt koge videre på dem og pludselig stå med et scenarie, der aldrig kommer til at ske. Men din krop reagerer på det med uro, smerter, tankemylder, hovedpine, træthed, forvirring og meget andet.

Kunsten er at være meget selektiv i hvad du vil modtage af de impulser eller indtryk, der findes i vores verden. Det være på TV, sociale medier og internettet. Du har sikkert også personer i din omgangskreds, der ser alting negativt og som nemt kan puste 10 fjer op til 25 høns. Prøv at mærke efter næste gang du står med en af dem. Hvad gør den samtale for dig, mærker du et ubehag og hvor?.

Hjernen kan ”snydes” – det kan bl.a. gøres ved at flytte fokus. Hvis en tanke bliver ved med at dominere, det kan eks. være: ”Hvad nu hvis jeg bliver arbejdsløs?” – så kan du jo starte med at lave en konsekvensberegning på hvordan du så vil komme til at stå økonomisk i den periode. Hvis tankemylderet stadig kører videre kan du aflede det ved at beslutte dig for at gøre et eller andet fysisk hvor fokus så vil være i stedet. Den slags enkeltstående tanker har det med at opløses når fokus forsvinder.

Herunder kan du se “Den kognitive diamant”, som er et redskab til at flytte fokus.

De 4 faktorer er indbyrdes forbundet. Ændrer du eks. dine tanker om et eller andet, så ændrer du også din adfærd, dine følelser og din kropslige reaktion. En lille ændring kan gøre en stor forskel på de 3 andre faktorer. Et godt og let redskab at bruge, også mod frygt.

 

 

ALLE er bange i disse tider, bevidst eller ubevidst, men angsten må ikke aldrig tage overhånd. Vi klarer dygtigt denne og enhver anden udfordring vi må rende ind i.

 

 

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *